16/3 2015
Idag var en väldigt nervös dag då vi skulle presentera våra
projekt. Jag var sist upp så jag var glad att mina klasskamrater fortfarande
hade ork att ge mig feedback. Jag var lika fylld med positiv energi som
frågeställningar när jag lämnade lokalen.
När det blir många frågetecken är det lätt att dras ner. Jag
tror dock att mycket kommer ordna upp sig så fort jag börjar mina aktiviteter.
Det gäller bara att sätta igång. Först då vet man hur detta kommer fungera.
17/3 2015
Idag hade jag panik prat med min kära mor. Mamma har sedan
2002 varit chef på Norrby teater och går förnärvarande kurs i Äventyrs
pedagogik. Det gör henne till en mycket kreativ typ som man kan ringa när man
behöver hjälp. Denna gång handlade det om mina frågeställningar. Jag tycker jag
har en bra ide och jag vet syftet, men jag saknar frågeställningar. Syftet är
att göra ett samarbete mellan olika förskolor i Göteborg och tillsammans skapa
en barnbok. Dock känns det långt ifrån en frågeställning.
Idag ska jag även skicka ut mitt välkomstbrev till diverse
förskolor. Jag började med det igår kväll och det var enklare sagt en gjort.
Jag hittade en fin mall som jag tyckte passade bra och utgick från den. Frågan
är om det är bättre att ringa förskolor för att få snabbare besked? 5 veckor är
en kort tid med tanke på hur mycket som ska göras.
18/3 2015
Idag har jag skickat ut fler välkomstbrev. Bland annat till
min VFU skola. Jag har lånat böcker på biblioteket som jag tror kan vara till
hjälp i mitt arbete. Hittade ytterligare två stycken men tyvärr var det ej hemlån på dem....får gå tillbaka och studera dem mer vid ett senare tillfälle.
På kvällen satt jag barnvakt åt lille Viktor 4 år. Han blev
min första försökskanin. Det känns bra att ha någon att öva på. Saker jag måste
tänka på är:
-
Att det är nödvändigt med någon typ av
fantasilek innan man börjar för att värma upp.
-
Att i detta fall blev Viktor nervös när jag
spelade in vårt samtal med mobilen. Jag var tvungen att ta bort den.
Slutresultatet
Infans var ute på ett snäckäventyr och han var mycket glad.
På stranden åt han mellanmål. Han åt massor av tårta och drack saft.
När han var mätt hämtade han sin båt och tog sig ut på havet.
När han åkte med båten kom en läskig bläckfisk. Då var Infans inte
glad!
Som tur var kom en Ninja Turtle och räddade honom. Ninjan slog sönder
bläckfisken.
Men båten hade gått sönder! Som tur var hade Infans med sig tejp. Så
han lagade båten och åkte hem.
Han åkte hem till Linnea och tvättade sina kläder. Sen kom en bläckfisk
som var snäll.
Föremålen i sagan:
Snäcka, en prinsesskrona, tändsticksask, sked, tejp, äggklocka.
Den första saken som Viktor tog upp var prinsesskronan. Jag
frågade honom vad det var och hans svarade en prinsesskrona. För att utmana
honom vände jag upp och ner på den och sa ”nu blev det en stol istället”.
Viktor vände på den igen och svarade ”nä Linnea det är en båt”. På så sätt
förstod Viktor galoppen och började genast fantisera.
Samma process beskrivs i boken Berätta mer. Författarna menar
att det bästa är att demonstrera för att barn ska lära sig. Simläraren visar
hur det ska se ut innan barnen hoppar i bassängen och så vidare (Calkins,
White, Hartman, 2010, s.83).
Det får mig att tänka att när jag väl åker ut till klasser (fingers
crossed) att jag börjar med att fantisera ihop något eget innan barnen börjar
med deras föremål. Demonstrera hur de kan tänka.
19/3 2015
Först och främst är denna dag också tillägnad Magnus och
Beatrice uppgift. När dem är borta kommer mitt huvud vara mer klart J
Idag fick jag ett positivt svar av rektorn på min VFU skola.
KULIGT! Hon gillade iden nu hoppas jag bara på att lärarna har tid med mig. Det
är ju påsk trots allt och mycket ska hinnas med. I slutändan är det inte
rektorn som avgör utan läraren. Hoppas verkligen att jag får komma dit.
Jag har börjat läsa mer i mina böcker som jag lånade från
biblioteket.
På kvällen gick jag till teater Alvar vid järntorget. Denna kväll
var ägnad till de personer som inte kom in på scenskolan. Man övar SÅ mycket
inför dessa 3 minuter som man får stå på scenen. I publiken sitter en hård jury snålar med
applåder. Ska man acceptera detta? Självklart inte! Därför visade dem upp sina
sketcher igen och blev överrösta med jubel och konfetti!
Dessa teater människor satsar så mycket för att komma in. Det
förtjänar att känna att deras satsningar inte är förgäves! Det gav mig mycket
stryka i det jag snart ska göra. Det här projektet som håller på med kanske
blir jättedåligt, men då vågade jag i alla fall!
20/3 2015
Magnus och Beatrice uppgift är inlämnade. SKÖNT. Nu kan jag
fokusera helt på gestaltningsuppgiften.
I morse ringde jag 23 skolor, fast det kändes som tusen!! Det
känns som en bättre ide att ringa och be om att få skicka in en inbjudan,
istället för att bara maila. Jag tror jag har en bättre chans att få komma på
ett besök om de hör min röst och låter mig berätta muntligt om projektet. En skola
köpte iden direkt och frågade om nästa torsdag passar bra. Det kändes såklart
bra.
Desto mer jag tänker på att jag faktiskt ska åka ut till
dessa skolor får jag fjärilar i magen. Vad gör jag egentligen???? Jag går definitivt
utanför min comfort zone.
Jag blev väldigt imponerad av din redovisning i måndags, när du sket i datorn och bara körde från en stol mitt i rummet.
SvaraRaderaGrym och proffsig idé. Ta det lugnt bara så att du inte ställer för höga krav på dig själv som att du måste besöka hundra skolor om du förstår vad jag menar :)
Tack så mycket! Jag tar åt mig det du säger :)
SvaraRaderaLåter verkligen som ett superspännande projekt! Ska bli roligt att se vilken resa hela arbetet tar dig på! :)
SvaraRadera