Fredag
20 februari: Seminarieinnehåll nummer 4
Mitt första val är mina lagerblad. Inte för att jag är
särskilt nöjd med teckningen utan för att den motsvarar en progression inom
mig.
Uppgiften var att vi skulle gå till Kopparmärra och
analysera alla krumelurer som är inristade runt om skulpturen. Efter att ha
lyssnat på när Magnus berättat om krumelurerna hände något fantastiskt.
Krumelurerna växte och utvecklades till symboler med värde, historia och
betydelse. Den här typen av beskrivning av tecken och deras kommunikativa
egenskaper kallas semiotik (Lindgren&Nordström 2022:37). Symbolerna som
är avbildade på Kopparmärra, har en enskild betydelse var för sig, som kan
spåras i flera led tillbaka i historien. Som Nordström beskriver i sitt kapitel
”En ek är inte alltid bara en ek”. Hon menar att med rätt kunskap får tecken
nya djupare potential beroende på sammanhanget. En ek kan exempelvis även stå
för styrka (Lindgren&Nordström 2022:67). Del för del tog vi isär denna
ridande kung i koppar, för att sedan kunna ta en ny titt på fullständigheten. Med
den lärdomen kan vi bygga upp eventuella diskurser som ger vi vår
verklighet ett nytt fönster att se ut igenom. I slutändan kan vi följa en röd tråd
som ger bevis för att ingenting är en slump utan allt hänger samman.
När vi väl besatt den
kunskapen skulle vi välja ut en symbol som vi tyckte sammanfattade helheten
gällande Kopparmärra. Jag gick flera varv i jakt efter en symbol med tankarna
svärmande kring betydande faktorer, som exempelvis höger och vänster. Som nämnts
vid tidigare seminarium är ingenting fel. Eller som Brasse från 5 myror är fler
än 4 elefanter skulle sagt ”rätt, rätt, rätt, men fel, fel, fel”. Jag fastnade
ganska fort för den enda symbolen som är avtecknad hela vägen runt om, det vill
säga lagerbladen. Enligt M.Adler står lagerblad för kunskap (personlig kommunikation, 20
februari 2015). Oavsett om detta var en bra kung eller inte så är det fortfarande
en kunskap för mig, med den tanken började jag avbilda mitt lagerblad. Att
analysera ett verk handlar dock inte bara om vad som är ”på” den utan också vad
som omringar den, för att inte tala om varför den ens är där. M.Adler berättade
om hur det hade flyttat runt på Kopparmärra för att hitta en passande plats
(personlig kommunikation, 20 februari 2015).
Avslutningsvis vill jag
sammanfatta denna dag. Först fanns den en gång en kung, sen blev kungen en ide
om att skapa en staty. Symbolerna blir en del av statyn, statyn blir en del av
området, området är en del av vårt land, vårt land är en del i historien. Detta
betyder att vi inte alltid har analyserat Kopparmärra detsamma under alla dessa
år. Tid och rum har en avgörande roll för hur vi uppfattar en staty. När jag
ser på Kopparmärra ser jag därför både det förflutna, nuet och det som kommer
bli. Exempelvis att han blev en staty trots hans dåliga rykte, eller hans
förflyttning för att hitta den perfekta placeringen, till idag då vi inte ens
kan respektera hans svärd utan stjäl det på fyllan.
Att göra elever
uppmärksamma på detta, gör att de blir mer uppmärksammade inför deras omvärld. Hur
vi uppfattar saker idag beror på vad som hänt i det förgångna och det är vi som
skapar framtiden. Ingenting är en slump!
En timme tidigare var
Kopparmärra endast existerat som en mötesplats för mig. MEN efter att ha
observerat, reflekterat, upptäckt och slutligen skapat, fick det en ny mening. Tack
för det!
Måndag
23 februari: Seminarieinnehåll
5 - gestaltning av mikroartefakter
Med det sagt vill jag
fortsätta in på mitt val nummer två. Under detta seminarium fick jag gestalta
en mikroartefakt som betyder mycket för mig, bara mig. Det krävs en annan typ
av förförståelse, jämfört med att tolka lagerbladen på Kopparmärra, för att
förstå betydelsen av min mikroartefakt. Det beror på att den är laddad med mina
känslor och minnen.
Varför blir vi så
fästa vid ett föremål? Som I boken Samhällsämnenas didaktik tyder på, grundar det sig i förändring och
trygghet. När världen går fort fram, när hemska saker händer eller för att ge
hopp. Då finns min mikroartefakt där för mig, med en återskapande kraft och
blir en trygghet. Genom att hålla kvar i den blir den framfusiga världen lite
enklare att kontrollera. Mikroartefakterna som vi i klassen valde ut är alltså
proppfulla med information, men först och främst krävs en förförståelse.
Beroende på vilken
förförståelse vi har till objektet kommer vi att tolka dess betydelse olika. I
boken Samhällsämnenas didaktik kan vi läsa
om barn i Afghanistan som leker med skivor från spränga granater. En granat kan
associeras till krig och död, men för dessa barn betydde det lek och gemenskap.
Från barnens sida är detta en omedveten handling för deras egen personliga
överlevnad (Franck/Hermansson Adler/Björneloo, 2013, S.32-33). Att låta eleverna
berätta om sina mikroartefakter är därför viktigt. Det handlar om ett
sociokulturellt lärande. Vi har elever som är sammanbundna med ett föremål,
föremålet är laddat med kunskap och tillsammans i en kommunikation lär vi oss
av varandra. Vi ger varandra ny förförståelse! Detta blir en lärdom som tar
avtryck både ur ett nutida samt historiskt perspektiv.
Förförståelse --- Föremål --- Kunskap
Kommunikation/mediering
Kommunikation/mediering
Vi kan se
på mikroartefakter från flera olika perspektiv och synvinklar.
Exempelvis ur ett Historiskt-perspektiv, vad kan tyckas vara av värde
för en ung pojke i krigets Afghanistan? Eller varför var
nylonstrumpor en värdefull gåva under andravärldskriget?
Idag talar debatten
för att en människa inte nödvändigtvis behöver bära på endast en identitet (Franck/Hermansson Adler/Björneloo, 2013, S.11). Berättelsen om ett föremål bjuder oss dock in att se vidare på
ett identitetsperspektiv. Delvis
är den en personlig resa i livet som gör att just den blir utvald. Då tar minne
och känslor över. Med vetskapen om värdet och betydelsen berättar det vidare en
del om individen och dess identitet.
Att låta elever
reflektera och berätta om sina mikroartefakter (det är ju möjligt att man inte
är medveten om att det är en mikroartefakt, försen man börjar leta) leder det
oss in på förståelse om mitt liv och omvärld. Min skatt exempelvis: Som 9åriga
bondtjejer ägde vi inte särskilt mycket pengar. Vi grävde därför inte ner stora
summor utan höll oss till mindre slantar. Stenarna och att vi grävde ner dem i
skogen berättar om området vi växte upp i. Hade vi bott i en stor stad hade vi
kanske tänkt annorlunda. Snäckan var en alldeles förträfflig exotisk skatt för
någon som inte är uppväxt vid havet. De blev tillslut en symbol för vår
vänskap, men för andra hade det inte samma betydelse.
Efter att ha reflekterat
över sina egna mikroartefakter och lyssnat på andra, är det en god övning att
tolka historiens artefakter. En bra ide är att besöka ett museum med eleverna
och diskutera vad vi ser. Föremål har ett språk, föremål berättar!
Källor:
Lindgren,
B., Nordström, G. (2009) Det kreativa ögat. Om perception, semiotik och bildspråk. Lund: Studentlitteratur AB.
Franck/Hermansson Adler/Björneloo: Samhällsämnenas didaktik. F-3. Studentlitteratur, 2013
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar