Onsdag
Idag gjorde vi studiebesök på museum med Magnus. I flera seminarium har vi pratat om olika tecken, symboler och artefakter som tillsammans bildar helheter. Detta blev därför inte bara en tankeställare för vad man ska tänka på när man tar med sig en klass till museum, utan att se hur artefakter hänger ihop. Det är just det som museum handlar om. Små föremål samlade på en plats och tillsammans skänker oss budskap, mening och historia.
Idag gjorde vi studiebesök på museum med Magnus. I flera seminarium har vi pratat om olika tecken, symboler och artefakter som tillsammans bildar helheter. Detta blev därför inte bara en tankeställare för vad man ska tänka på när man tar med sig en klass till museum, utan att se hur artefakter hänger ihop. Det är just det som museum handlar om. Små föremål samlade på en plats och tillsammans skänker oss budskap, mening och historia.
Vår uppgift var att hitta tre artefakter som vi tyckte
hängde ihop. Han påminde oss om Brasses lek från programmet ”Fem myror är fler
än fyra elefanter”. Där radar Brasse upp fyra djur och ett av dem ska bort.
Magnus och Eva ska gissa vilket. Det slutar alltid med att Magnus och Eva
tänker annat än vad Brasse tänkte sig varpå han svarar ”rätt rätt rätt men fel
fel fel, fel fel fel men rätt rätt rätt”.
Samma tanke skulle vi ta med oss in på utställningen. Dessa tre
artefakter som vi skulle välja kan omöjligt bli fel. Förutom det skulle vi
också tänka på innehållet i utställningen, struktur, fysiska rummet, målgrupp
och platser för lärande.
När vi var klara skulle vi möta upp Magnus igen som ställde
metakognitiva frågor. Vi pratade bland annat om att genom att ge liknande
uppgift till sina elever blir de mer uppmärksamma på utställningen. Vi pratade
också om hur viktigt det är att man som lärare har varit och besökt
studieplatsen innan man tar sin klass dit. Pröva vilken uppgift som dem ska
göra! Det blir en bättre säkerhet i min lärarroll och jag kan guida mina elever
in på fler detaljer.
Torsdagen
På torsdagen hade vi föreläsning. Jag lärde mig vad man INTE ska göra när man föreläser. Det är ju faktiskt också en vettig kunskap.
På torsdagen hade vi föreläsning. Jag lärde mig vad man INTE ska göra när man föreläser. Det är ju faktiskt också en vettig kunskap.
Jag förvånas över bildlärare som försöker övertyga om hur
viktigt bildämnet är, MEN som inte har med en enda bild i sin egen föreläsning.
När föreläsningen handlar speciellt om årtal och viktiga namn är det
essentiellt att både se och höra orden. Det ger ett extra stöd och blir enklare
att uppfatta.
Läraren bör dessutom byta plats i lokalen för att få en mer
levande föreläsning. Det blir jobbigt att titta på någon som bara sitter hela
tiden.
Nåja…Hans bok är ett mästerverk.
Fredagen
Idag hade vi seminarium med Magnus. Vi pratade om hur bilder ackompanjerar med text. När man använder sig av bilder så kan det komprimera texter eftersom bilden berättar så mycket mer. Vi kollade bland annat på hur Elsa Beskows samarbete mellan bild och text och jämförde det med en mer modern barnbok.
Idag hade vi seminarium med Magnus. Vi pratade om hur bilder ackompanjerar med text. När man använder sig av bilder så kan det komprimera texter eftersom bilden berättar så mycket mer. Vi kollade bland annat på hur Elsa Beskows samarbete mellan bild och text och jämförde det med en mer modern barnbok.
I Putte i Blåbärsskogen av Elsa är text och bild separerade
och även fast texten beskriver flera händelser, händer det lite i bilden. Med
medvetenhet av att Elsa skrev dessa böcker för 100 år sedan måste jag dock ändå
påpeka hennes genustänk. I boken blir det väldigt tydligt vad en kvinnas
respektive en mans egenskaper ”ska” vara. Hon målade även med specifika färger
och en viss stil som var populär då.
I den moderna boken är sambandet mellan text och bild mer
tydligt. Det leks mer med färgerna. Vid ledsna stunder är bilderna mer gråa och
så vidare. Läsaren erbjuds att ha en dialog med texten vilket ger upphov till
bättre läsförståelse för barn.
När jag jobbar med mina yngre barn på förskola använder jag
mig mycket av den här kunskapen. Jag ställer frågor till barnen om vad de ser
på bilderna. Exempelvis färger, vad som händer i bakgrunden och andra detaljer.
Det gör att mötet mellan bok och läsare
förs närmare varandra. Barnen blir dessutom mer uppmärksamma och delaktiga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar