torsdag 9 april 2015

Nya sagor :)


8/4 2015

Idag var jag den förskola som jag vanligtvis jobbar på. Det var så extremt skönt efter gårdagen att möta barn som jag känner. Jag visste med mig att det skulle gå bra. Jag tog mellanbarnen i en grupp. De är mellan 4-5 år. Efter det tog jag den äldre gruppen. Dem är 6 år.
 
Jag insåg betydelsen av att lära känna sina elever vid denna stund. Ett förhållande mellan elever bygger en grund av tillit och respekt. Då kommer även lektionerna bli bra!
 

Första sagan med mellanbarnen:
Infans åkte till Afrika. Där såg han massor av djur. Han såg flodhästar, krokodiler, apor, tigrar, zebror, elefanter och lejon.  Han kollade på dem genom sin kikare. Efter det började Infans och djuren att leka kurragömma tillsammans. Då ringde Infans en Zebra. Infans och zebran lekte jage tillsammans. Det är en lek där man jagar varandra. När de lekte jage bestämde sig Infans för at bli kung. Kungar bestämmer över saker och ting. Infans bestämde att ALLA ska få sova utomhus om dem ville. Efter det hittade Infans ett snöre som han klättrade upp i. Där uppe på toppen fanns någon elak. En vampyr! Vampyren var så elak att han sprang och jagade alla djuren. Djuren var i alla fall inte rädda för vampyren. Istället lipade dem åt vampyren och sa ”nanananana du kan inte ta mig”. Sen sprang dem och klättrade upp i träden. Då kunde inte vampyren nå dem. Vampyren fick inte vara med och leka eftersom han var elak. Vampyrer kan omöjligt vara snälla och dem äter korv hela dagarna.

 

Andra sagan med de äldre barnen:
Infans var i skogen. Där hittade han en kotte som han ville ha med sig hem. Sen ville han gå till stranden för att gå och bada. Då hittade en snäcka som han också ville ha med sig hem. Sen dök han ner på havets botten och hittade en skatt. Skatten var en krona som var magisk. Kronan svävade upp och ner. Om man tog på kronan kunde man själv också flyga. Han hittade också en sked. Den kunde Infans äta med. Han åt massor av bär med den. Både blåbär och björnbär. Sen flög han till Norge. Där hittade han en kikare. I kikaren såg han en farlig björn. Då sprang Infans hem till Linnea.

 

På kvällen satt jag barnvakt åt Nils och Gustav som är 6 respektibe 2 år gamla. Jag bestämde mig för att ta med Infans till dem också! 

Sagan blev så här:

Infans var på stranden och lekte med leksaker. Sedan hittade han ett band som han tog hem till Linnea. Sen hittade Infans ett sjunket skepp som flutit upp på land. Då flyger skeppet upp i himlen och Infans flyger med. De flyger till Norge. Där började Infans leta efter en skatt. Infans grävde med hjälp av sin sked. Han hittade två skatter. Ett snäckskal som han kunde höra havet i och en kotte. Sen gick skeden sönder så Infans var tvungen att laga den med tejp. Sen tog Infans sin kikare och började spana. Då såg han en magisk krona. Om man tog på kronan kunde man förvandla sig till vad som helst. Infans förvandlade sig till en gubbe och flög iväg.

 

Det här var sista sagan för projektarbetet. Nästan lite sorgligt för det har verkligen varit en rolig upplevelse. Vi får se hur jag fortsätter med detta i framtiden.

 
Nu har jag fredag och måndag på mig att undersöka ytterligare. Jag har bestämt mig för att leva som Infans under den här tiden. Om jag var honom vilka föremål skulle jag plocka med mig för att visa vart jag har varit. Sedan kan jag testa dessa föremål på någon och se om de har rätt!

Infans och jag













2 kommentarer:

  1. Detta verkar hur kul som helst! är jätte nyfiken på hur själva sagoprocessen går till med barnen? Har inte riktigt förstått det... :) håller du lite i berättandet så de får fylla i eller står de för hela sagan och berättandet? :)

    Kommer ihåg att när jag gick på fritids hade våran lärare en liten ask med olika föremål och när vi hade sagostund fick en av oss välja ett föremål som han berättade en saga/sägen om :)9 Vi tyckte det var hur roligt och spännande som helst även om inte själva var med och skapade berättelsen ^^

    SvaraRadera
  2. Jag har spelat in mitt samtal med barnen och hoppas att jag kan sepla upp det för er på onsdag :) Jag håller iallafall jnte I berättandet. De är I princip bara barnens tankar som de får när de ser föremålen.

    Åh vad roligt! Det är ungefär samma sak som jag gör fast med fler föremål och att barnen måste samarbeta :)

    Ska bli så himla kul att se allas redovisningar :D

    SvaraRadera