måndag 14 september 2015

Studiedag


Idag var det studiedag. Det betyder att eleverna är lediga medan lärarna är på kurs.

 

08.15 befann jag mig på Påvelundskolan för att lyssna på en föreläsning om The big five. Många var ledsna och sura över det dåliga planerandet över föreläsningen. Det var långt, segt och på tok för lite kaffe.

The big 5 är de fem främsta förmågorna som tas upp i läroplanen. Alltså INTE djur!

-        Metakognitiva

-        Begrepp

-        Kommunikativa

-        Procedur

-        Analys  

Trots detta hade han några bra punkter. Han föreslog bland annat att man skulle ställa mål som i frågor. Formulera en fråga från läroplanen och låt eleverna diskutera. Check! Så har du uppfyllt ett mål. Frågan är dock mer hur jag ska utvärdera att alla har varit aktiva.

Han berättade om EPA.

Think   Pair     Square       Share      write
   1          2          4                 alla            1

Detta är en mall man kan följa vid diskussioner eller dylikt. Tänk själv, berätta för kompis, i grupp, sedan för alla och tillsist skriv själv.

 

När vi jobbar i skolan tänker vi mycket på HUR vi ska jobba och inte VAD vi ska lära oss. Om vi inte förtydligar vad det är våra elever ska lära sig är det lätt att de inte ser det heller. För oss kan det vara självklart men det vi måste repetera för eleverna.

 

Frågan är alltid viktigare än svaret.

 

Dagen fortsatte sedan på år egna skola. Där pratade vi om en läsande klass. Mina tankar om en läsande klass:

 

-        Läs 4 kapitel och låt sedan eleverna läsa själva.

-        Välj en författare som eleverna har fastnat för och välj ut fler böcker från hen.

-        Självbiografier från deras idoler.

-        Läsning sker i ALLA ämnen

-        Introducera eleverna till olika genrer

-        Vilken text passar vilken årskurs

-        Läsläxa bra/dåligt?

-        Bvad för böcker finns tillgängligt i biblioteket? Klassrummet?

-        Hur framställs böckerna i klassrummet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar