Måndagen
På måndagen hade vi seminarium med Magnus. I föregående
seminarium pratade vi om tecken och symboler som genom förförståelse betyder
desamma för alla. Lagerbladen på kopparmärra som står för kunskap etc. Denna
gång tog vi istället fram symboler som endast har betydelse för mig som enskild
individ. Det krävs en annan typ av förförståelse för att förstå dess betydelse.
Jag berättade om min skatt som jag grävde ner som liten
tillsammans med min bästa vän. Skatten bestod av en 50öring och en 1krona från
1991, en röd knapp, en vit sten, en blå sten och en snäcka. Alla dessa saker
var symbol för vår vänskap, för andra betydde det ingenting.
Dessa saker, förutom symbol för vänskap, berättar också
något om vår identitet. När vi grävde ner skatten var vi 9 år gamla. I den
åldern äger man inte särskilt mycket. Vi grävde inte ner 5 eller 10 kronor utan
höll oss till mindre slantar. Stenarna och att vi grävde ner den i skogen
berättar om området vi växte upp i. Hade vi bott i en stor stad hade vi kanske
tänkt annorlunda. Snäckan var en alldeles förträfflig och värdefull skatt för
någon som inte är uppväxt vid havet. Den röda knappen stod för vår favoritfärg
och var väl utvald från min mammas ”förbjuden att ta från” låda.
Att ge elever möjlighet att berätta om händelser och saker
som betyder mycket för dem, gör att vi lärare kommer våra elever närmre. Vi och
deras klasskamrater får en större kunskap om deras personligheter! På så sätt
blir vi också bättre på att kommunicera med varandra.
Vi kan också se det från ett historiskt perspektiv. I början
av 1900 talet var nylonstrumpor, cigaretter, tuggummi, coca-cola, choklad,
konserverad frukt och mjukt toalettpapper det finaste man kunde ge. Undra vad
9åriga barn från den tiden skulle gräva ner? Magnus påminde oss om barn från
krigshärjade länder som flytt till Sverige. Som nyutgivna lärare kommer vi med
största sannolikhet att undervisa många flyktingbarn. Vilka saker som har
betydelse för dem och vad de gjorde under sin barndom är en kunskap som vi
skall sätta värde på.
Fredagen
En av de bästa av seminarium hittills! Varför? För att vi
diskuterade lektionsplanering. Jag känner mig inte mätt på hur vi kan arbeta
med bild i skolan och detta var ett seminarium fyllt av konkreta tips. Det som
jag tycker gav mest var när vi blev tilldelade bilder som vi skulle utgå från
för att skapa lektioner. Jag tillsammans med min arbetskamrat valde en bild gjord av Paul Klee:
Vi kom fram till att vi kunde arbeta med den på följande sätt:
-
Är det en man eller kvinna
-
Hur ser du det?
-
Har färgerna betydelse?
-
Vilka geometriska figurer kan vi se?
-
Måla ditt ansikte med geometriska figurer!
-
Vilket humör är hen på?
-
Hur visar vi vårt humör?
-
Måla resten av hens kropp!
Jag tror genom att analysera bilder mer blir vi också bättre på atta nalysera och kritiskt granska texter. Något vi har användning av bade I vardag och skola.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar