lördag 28 februari 2015

Veckoreflektion


Måndagen


På måndagen hade vi seminarium med Magnus. I föregående seminarium pratade vi om tecken och symboler som genom förförståelse betyder desamma för alla. Lagerbladen på kopparmärra som står för kunskap etc. Denna gång tog vi istället fram symboler som endast har betydelse för mig som enskild individ. Det krävs en annan typ av förförståelse för att förstå dess betydelse.

Jag berättade om min skatt som jag grävde ner som liten tillsammans med min bästa vän. Skatten bestod av en 50öring och en 1krona från 1991, en röd knapp, en vit sten, en blå sten och en snäcka. Alla dessa saker var symbol för vår vänskap, för andra betydde det ingenting.

Dessa saker, förutom symbol för vänskap, berättar också något om vår identitet. När vi grävde ner skatten var vi 9 år gamla. I den åldern äger man inte särskilt mycket. Vi grävde inte ner 5 eller 10 kronor utan höll oss till mindre slantar. Stenarna och att vi grävde ner den i skogen berättar om området vi växte upp i. Hade vi bott i en stor stad hade vi kanske tänkt annorlunda. Snäckan var en alldeles förträfflig och värdefull skatt för någon som inte är uppväxt vid havet. Den röda knappen stod för vår favoritfärg och var väl utvald från min mammas ”förbjuden att ta från” låda.

Att ge elever möjlighet att berätta om händelser och saker som betyder mycket för dem, gör att vi lärare kommer våra elever närmre. Vi och deras klasskamrater får en större kunskap om deras personligheter! På så sätt blir vi också bättre på att kommunicera med varandra.

Vi kan också se det från ett historiskt perspektiv. I början av 1900 talet var nylonstrumpor, cigaretter, tuggummi, coca-cola, choklad, konserverad frukt och mjukt toalettpapper det finaste man kunde ge. Undra vad 9åriga barn från den tiden skulle gräva ner? Magnus påminde oss om barn från krigshärjade länder som flytt till Sverige. Som nyutgivna lärare kommer vi med största sannolikhet att undervisa många flyktingbarn. Vilka saker som har betydelse för dem och vad de gjorde under sin barndom är en kunskap som vi skall sätta värde på.
 

Fredagen

En av de bästa av seminarium hittills! Varför? För att vi diskuterade lektionsplanering. Jag känner mig inte mätt på hur vi kan arbeta med bild i skolan och detta var ett seminarium fyllt av konkreta tips. Det som jag tycker gav mest var när vi blev tilldelade bilder som vi skulle utgå från för att skapa lektioner. Jag tillsammans med min arbetskamrat valde en bild gjord av Paul Klee:
 

Vi kom fram till att vi kunde arbeta med den på följande sätt:

-        Är det en man eller kvinna

-        Hur ser du det?

-        Har färgerna betydelse?

-        Vilka geometriska figurer kan vi se?

-        Måla ditt ansikte med geometriska figurer!

-        Vilket humör är hen på?

-        Hur visar vi vårt humör?

-        Måla resten av hens kropp!

 
Magnus pratade även om betygsättning och att när vi ser en bild måste vi ta in innehållet och förhålla oss till det. Vad är det för handling som utförs på bilden? Är den medveten eller omedveten?
Jag tror genom att analysera bilder mer blir vi också bättre på atta nalysera och kritiskt granska texter. Något vi har användning av bade I vardag och skola.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar